Hopp til personvernærklæringen.

KJØPSVILKÅR

1. Innledning

Alle kjøp hos Poku.no er regulert av de nedenstående salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir deg som forbruker ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet med utgangspunkt i mal anbefalt av Forbrukerombudet – forenklet og tydeliggjort.

 

2. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, samt opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran.

Avtalen inngås mellom selger POKU AS (Foretaksregisteret: 921 220 707 MVA) som opererer under navnet Poku.no og kjøper – det er deg. Avtalen er bindende for begge parter når du som kjøper har sendt din bestilling til oss. Dette medfører at du er pliktig til å betale bestillingens totalbeløp etter oppgitte frister samt å ta i mot leveringen når den kommer.

Vår kontaktinformasjon:
Postadresse: Poku AS, Hageveien 4, 2613 Lillehammer, Norge.
Telefon kontor: 950 70 590 (Hverdager 17-19).
Kundeservice: Hei [alfakrøll] poku.noWeb.

 

3. Priser

Prisene er oppgitt i norske kroner (NOK), inkludert MVA og eventuelle andre avgifter. MVA spesifiseres i handlekurven, kassen og på kvitteringen. Totalbeløpet inkludert frakt blir alltid oppgitt før betaling. Ytterligere kostnader som ikke er informert om før betaling, skal ikke bæres av deg som kunde.

 

4. Betaling

Du kan velge å betale med Visa, Mastercard, Klarna faktura og Klarna delbetaling i kassen. Klarna overtar ansvaret for betaling og oppfølging når salget er fullført. For spørsmål rundt din faktura/delbetaling, herunder utsettelse etc. henvender du deg til Klarna direkte.

Fra handlekurven kan du også betale med Vipps, Apple Pay/Google Pay. Beløpet reserveres normalt ved bestilling og belastes når produktene pakkes og sendes med mindre annet er avtalt.

 

6. Frakt & Leveringstid

Vi pakker så raskt vi kan og bestillinger sendes vanligvis neste arbeidsdag (mandag – fredag, unntatt høytidsdager) og har deretter en normal leveringstid på 1-4 arbeidsdager. Vær oppmerksom på at frakten kan ta inntil 5 dager dersom du bor i utkantnorge eller helt nordlige regioner. Vi benytter i hovedsak Bring for levering og pakkene kan du hente hos Posten. Hentemelding får du tilsendt via SMS eller e-post, så det er viktig at korrekt informasjon oppgis ved bestilling.

Leveringen anses som utført når forsendelsen er mottatt av deg som kjøper eller din representant. Dersom omtrentlig leveringstidspunkt ikke fremgår av bestillingsløsningen skal leveringen skje uten unødig opphold og senest 30 dager etter at bestillingen er mottatt. Ved eventuell forsinkelse vil vi gi deg beskjed.

Vær oppmerksom på at ekspress over natten leveres på døren (før klokken 09:00 mandag – fredag de fleste steder, ellers innen 16:00 på mindre sentrale plasser) virkedagen etter at bestillingen er pakket og sendt fra oss. Er du utilgjengelig kan pakken etterpå hentes hos ditt lokale postkontor eller post i butikk.

Vi forutsetter at du oppgir fullstendig og korrekt leveringsinformasjon slik at bestillingen kan sendes til deg uten problemer. Dersom du har oppgitt feil leveringsinformasjon som gjør at bestillingen ikke kommer frem til rett sted og blir returnert til oss, behandles dette som en uavhentet pakke (se punkt 9.1 under angrerett).

 

7. Forhåndsbestilling

Inneholder bestillingen din forhåndsbestilte produkter, restordre eller andre former for ikke-lagerførte varer, vil hele bestillingen sendes samlet når alle varene er kommet til lageret vårt. Vi gir så langt det lar seg gjøre en omtrentlig dato for når slike varer ankommer hos oss, men må samtidig ta forbehold om tilgjengelighet fra våre leverandører (herunder mulig allokering og kansellering) og eventuell forsinket leveranse til oss.

 

8. Gavekort

Gavekort har en gyldighet på 12 måneder fra bestillingsdato og kan umiddelbart brukes ved kjøp. Gavekort kan ikke veksles inn i kontanter eller refunderes utover angreretten.

Selve gavekortet sendes til valgt mottaker på e-post med en gang etter bestilling med mindre du har oppgitt en bestemt leveringsdato. Legger du ikke inn mottakers e-post vil du som betaler selv få gavekortet. Dette kan skrives ut eller benyttes fra e-posten direkte.

 

9. Angrerett

Du har 14 dagers angrerett fra mottak av bestillingen. Ønsker du å heve kjøpet innenfor denne perioden, gir du bare beskjed at du ønsker å benytte angreretten og sender varen(e) tilbake til oss. Du må selv dekke returkostnadene og sørge for at forsendelsen kommer trygt frem. Vi anbefaler derfor å benytte en sendemåte som har sporingsnummer og forsikring.

Hele beløpet tilbakebetales, inkludert standard fraktkostnad (inntil 119kr) fra oss til deg. Ved valg av ekspress- eller hjemlevering begrenses refusjon av fraktkostnaden til 119kr. Selve refusjonen kan ta noen dager, men ikke mer enn 14 dager etter at vi har mottatt returen. Utbetaling gjøres til samme kort/konto som ble brukt ved betaling. Har du betalt med faktura ordnes tilbakebetalingen mellom deg og Klarna direkte.

Når du handler hos oss har du samme rett til å undersøke produktet som du hadde hatt i en fysisk butikk. Denne retten strekker seg til håndtering av varen som er nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon. Det vil si at forseglede produkter som boosterpakker, booster display og andre varer med tilfeldig innhold ikke kan returneres dersom forseglingen er brutt, eller dersom andre varer er håndtert på en måte utover det som er nødvendig og/eller som forringer varens verdi. Produktemballasjen skal være intakt og varen må være i stand til å selges som ny, så dersom du er usikker på et produkt bør du åpne det varsomt.

9.1 Uavhentet Pakke

Ved levering til postkontor/post i butikk, har du 14 dager på å hente pakken før den returneres til oss. Det å la være å hente pakken eller nekte mottak er ikke det samme som å benytte angreretten, og dette faktureres deg som kunde med kr 350kr for å dekke merkostnader fraktkostnader begge veier.

 

10. Mangel ved vare eller levering

Dersom en levering blir sendt feil eller inneholder mangler, gjør vi vårt ytterste for å rette problemet. Det samme gjelder dersom bestillingen skulle bli tapt under frakt. I tilfeller hvor vi ikke kan rette feilen vil vi tilby en alternativ løsning eller refundere bestillingen. Dette forutsetter at vi har mottatt nødvendig og korrekt informasjon ved bestilling. Poku AS kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle tilleggskostnader/utgifter/tap forårsaket av en forsinket, tapt eller feilsendt bestilling.

Hvis det foreligger en mangel ved varen må du innen rimelig tid eller senest 2 måneder etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi oss beskjed. Reklamasjon kan skje senest to år etter at du overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Du kan i slike tilfeller velge mellom å få mangelen rettet eller ny levering av tilsvarende vare. Vi har rett til å motsette oss kravet dersom gjennomføringen er umulig eller volder oss for urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid og uten ekstra kostnader for deg.

 

11. Personopplysninger

Med mindre du samtykker til noe annet, kan vi i tråd med personopplysningsloven, bare innhente og lagre personopplysninger som er nødvendig for at vi skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Dine personopplysninger vil kun bli utlevert til andre parter dersom det er nødvendig for gjennomføring, eller i lovbestemte tilfeller. For mer informasjon se vår personvernerklæring.

 

12. Pokupenger

Lojalitetsprogrammet vårt gir deg tilgodeverdi i form av Pokupenger. 1 Pokupenge er lik 1kr og kan benyttes som rabatt ved påfølgende kjøp. For å ta del i ordningen må du registrere en brukerkonto hos oss og være logget inn når du betaler for bestillingen din. Pokupenger er gyldige i ett år og legges til din konto etter at bestillingen er sendt. Du kan lese mer om Pokupenger her.

Vi forbeholder oss retten til å gjøre endringer eller avslutte bonusordningen, samt å kansellere bestillinger betalt med Pokupenger oppsamlet på en måte som strider mot betingelsene.

Vær oppmerksom på at Pokupenger tjent fra en bestilling som returneres vil fjernes. Er poengene allerede benyttet som betaling for en ny bestilling vil tilsvarende beløp trekkes fra refusjonen.

 

13. Abonnement & Betalingsavtale

Ønsker du automatisk rebestilling av et produkt eller en tjeneste kan du velge å starte et abonnement. Du velger selv hyppighet på leveringen, for eksempel månedlig, annenhver måned, kvartalsvis eller hvert halvår. Du får produkt/tjeneste levert omgående og deretter i valgt hyppighet til du avslutter abonnementet. Du kan avslutte ditt abonnement når du vil uten kostnad, senest dagen før fornyelse. Betalingsalternativene for abonnement er faktura eller kort gjennom Klarna Checkout og informasjonen håndteres varsomt av Klarna.

Oppsigelse og administrasjon/endring gjøres ved å logge inn på kundeprofilen eller ved å ta kontakt med oss.

For retur og angrerett gjelder alminnelige vilkår per punkt 9. Ved delvis retur av leveranser med flere varer vil du miste eventuell pakkerabatt og faktureres ordinær pris for varen(e) du beholder. Returnerer du alt får du tilbakebetalt alt, men du må dekke returkostnaden. Vi forbeholder oss retten til å stoppe abonnement og levering dersom betaling avvises, utløper, eller dersom du ikke lenger kan anses som kredittverdig av vår betalingsleverandør.

Abonnement og betalingsavtaler krever at du har en kundeprofil på poku.no. Hvis du ikke er logget inn ved betaling vil vi automatisk opprette en kundeprofil for deg.

13.1 Pokémania Samlekortforening

Abonnement for medlemskontingent til vår samarbeidspartner Pokémania Samlekortforening håndteres på tilsvarende måte. Dette fornyes årlig 1. januar inntil du sier opp abonnementet eller deaktiverer automatisk fornyelse fra min side. Dersom abonnementet ikke er stoppet senest dagen før fornyelse blir du fakturert/belastet for et nytt år.

 

14. Konfliktløsning

Eventuelle klager rettes til oss innen rimelig tid. Vi vil forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan du som kjøper ta kontakt med Forbrukerrådet. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.

 

PERSONVERNERKLÆRING

1.0 Gjeldende lovgivning og samtykke

Vi følger gjeldende lovgivning og anbefalinger fra Datatilsynet etter beste evne. Herunder personopplysningsloven (Lov av 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger og forskrift av 15. desember 2000 nr. 1265, Personopplysningsforskriften) og Personvernforordningen (Forordning 2016/679 – GDPR). Vi ønsker ikke å lagre mer data enn nødvendig og samarbeider kun med partnere som følger EUs GDPR og Privacy Shield-rammeverk.

Ved å bestille varer og tjenester fra Poku.no må du bekrefte at følgende er lest og forstått følgende.

2.0 Informasjonskapsler

Vi bruker, som de fleste andre nettsider, informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider i forbindelse med innlogging, lagring av brukerinnstillinger og for å tilpasse sidene spesielt til de besøkende. Dette inkluderer automatisk webanalyse, nettbutikk-/handlekurvfunksjon og innlogging. Enkelte av disse er helt nødvendige for at nettsiden skal fungere som normalt.

3.0 Innsamling av personopplysninger og hvorfor

3.1 Automatisk webanalyse

Vi bruker Google Analytics for å analysere trafikken på nettsiden vår. Vi registrerer hvordan nettsiden brukes og hvilke produkter som er populære, for å kunne målrette Google Adwords-kampanjer og segmentere besøkende etter demografiske data. Lagret data er generisk informasjon som f.eks. type enhet, nettleser, operativsystem som ikke kan identifisere deg som person. Dette hjelper oss med å gjøre butikken bedre.

3.2 Nettbutikk/bestilling

For å levere bestillingen din lagrer vi nødvendig kunde- og ordreinformasjon (oppgitt navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse og IP-adresse) som ikke deles med andre tredjeparter enn det som er nødvendige for å levere bestillingen. Nødvendige tredjeparter er vår databehandler Servebolt, valgt betalingsleverandør og transportør.

Salgsdokument og faktura lagres i minst 5 år i tråd med bokføringsloven.

Ordredetaljer overføres til Mailchimp og Postmark for behandling av automatisk e-post (som kvitteringer og annen målrettet kommunikasjon i ettertid), rapportering og eventuelle nyhetsbrev om du har takket ja til det (se punkt 3.4).

3.3 Kontoopplysninger

Vi lagrer e-postadresse og eventuelt oppgitt adresse (herunder navn, adresse og telefonnummer) om du registrerer en kundeprofil hos oss. Ordrehistorikk, ønskelister m.m. legges til i profilen din. Lagret informasjon administrerer du på egenhånd. Opplysningene lagres bare hos vår databehandler og deles ikke med andre før du foretar en bestilling.

Opplysningene lagres hos oss så lenge du er kunde. Du kan be om å få slettet eller oppdatert din brukerkonto og tilhørende opplysninger ved behov.

Vi tilbyr muligheten å koble brukerkontoen din med eksisterende profil på Google og Facebook slik at du kan logge inn hos oss med disse. Dette brukes for rask og sikker innlogging samt for å hente navn, e-postadresse og eventuelt profilbilde og leveringsadresse ved registrering. Informasjon om dine aktiviteter utover å logge inn på Poku.no blir ikke delt med Facebook eller Google.

3.4 Nyhetsbrev og e-postkommunikasjon

Dersom du har gitt samtykke til å motta nyhetsbrev vil vi innimellom sende deg nyheter og gode tilbud. Vi benytter Mailchimp som leverandør av markedsføringstjenester. Det vil si at e-postadressen din overføres til Mailchimp og blir lagret så lenge vi benytter deres tjenester eller til du selv trekker tilbake samtykket. Dette gjøres via linken nederst i alle nyhetsbrev vi sender eller ved å gi beskjed til oss direkte.

Ordrebekreftelse og eventuelle oppdateringer om bestilling eller kundeforhold sender vi uavhengig av samtykke til nyhetsbrev.

3.5 Produktomtaler og kommentarer

Vi setter stor pris på at du legger igjen en produktomtale eller en kommentar i bloggen vår. Velger du å gjøre dette lagrer vi navn og e-postadresse, men kun fornavn blir synlig for andre brukere av nettsiden. Ønsker du å slette en slik kommentar er det bare å gi beskjed.

Dersom du benytter en e-postadresse tilknyttet en Gravatar-profil vil tilhørende profilbilde vises ved kommentaren. Alternativt vil bilde fra Facebook-/Googlekonto vises om en av disse er koblet med din Poku.no-profil.

3.6 Kontaktskjema, e-post og Facebook Messenger

Dersom du sender oss en e-post eller benytter kontaktskjemaet vårt lagres ikke innhold eller e-postadresse hos oss. Dette sendes kryptert over til vår e-post hvor vi kan svare deg direkte. Innholdet blir tatt vare på så lenge det er hensiktsmessig.

Kommunikasjon via Facebook Messenger følger Facebooks egne retningslinjer og all kommunikasjon håndteres og lagres der etter gjeldende bestemmelser.

4.0 Våre tredjeparts databehandlere

  • Google
  • Mailchimp
  • Gravatar
  • Postmark
  • Klarna
  • Vipps
  • Facebook
  • Paylike
  • Stripe

5.0 Vår webserver

Poku.no benytter Servebolt som databehandler – en Norsk kvalitetsleverandør av servertjenester. Serveren vi benyttes står i Norge. Nettsiden bruker SSL for å sikre og kryptere all kommunikasjon med sidens besøkende. Dette indikeres med en hengelås i adresselinjen. Ut over dette vil vi fortløpende ta i bruk nye sikringsmetoder og oppdateringer for å holde informasjonen trygg.

6.0 Behandlingsansvarlig

Poku AS, Hageveien 4, 2613 Lillehammer, Norge.

Kontakt oss om det skulle være noe!

7.0 Endringer

Vi forbeholder oss retten til å gjøre endringer og anbefaler at du kikker innom personvernerklæringen fra tid til annen.

7.1 Endringslogg

  • 15.02.2019 – Lagt til info om abonnement & justert gebyr for uavhentet pakke.
  • 31/10/2018 – Overgang til Poku AS og Klarna som betalingspartner.
  • 02/04/2018 – Justeringer i forhold til GDPR.
  • 24/10/2017 – Opprettelse av personvernerklæring og informasjon om cookies.