Se vår personvernerklæring her.

KJØPSVILKÅR

1. Innledning

Alle kjøp hos Poku.no er regulert av de nedenstående salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir deg som forbruker ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet med utgangspunkt i mal anbefalt av Forbrukerombudet – forenklet og tydeliggjort.

 

2. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, samt opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran.

Avtalen inngås mellom selger Poku AS (Foretaksregisteret: 921 220 707 MVA) som opererer under navnet Poku.no og kjøper – det er deg. Avtalen er bindende for begge parter når du som kjøper har sendt din bestilling til oss. Dette medfører at du er pliktig til å betale bestillingens totalbeløp etter oppgitte frister samt å ta i mot leveringen når den kommer. Poku AS må likevel ta forbehold om feil ved produktpris, lagerstatus, tittel og beskrivelse. Slike feil kan medføre at vi må gå fra avtalen og kansellere ordren.

Vår kontaktinformasjon:
Postadresse: POKU AS, Storgata 61, 2609 Lillehammer, Norge.
Butikktelefon: 950 70 590 (Vi ber om at kundeservice tas skriftlig slik at vi kan hjelpe deg best mulig).
Kundeservice: Hei [alfakrøll] poku.noWeb.

 

3. Priser

Norge
Prisene er oppgitt i norske kroner (NOK), inkludert MVA og eventuelle andre avgifter. MVA spesifiseres i handlekurven, kassen og på kvitteringen. Totalbeløpet inkludert frakt blir alltid oppgitt før betaling. Ytterligere kostnader som ikke er informert om før betaling, skal ikke bæres av deg som kunde.

Utenfor Norge
Oppgitte priser i NOK er inkludert importavgifter og eventuell toll. Du trenger ikke betale mer når du mottar pakken.

 

4. Betaling

Du kan velge å betale gjennom Klarna – Visa, Mastercard, Klarna faktura eller Klarna delbetaling. Klarna overtar ansvaret for betaling og oppfølging når du har sendt inn din bestilling gjennom Klarnas kasseløsning. For spørsmål rundt din faktura eller delbetaling – herunder utsettelse etc. henvender du deg til Klarna direkte.

Du kan også betale med Vipps, Apple Pay og Google Pay.

Beløpet autoriseres og/eller reserveres ved bestilling og belastes når produktene pakkes og sendes. Vær oppmerksom på at betaling med kort og Apple Pay/Google Pay belastes umiddelbart på grunn av tekniske begrensninger hos betalingsleverandør.

 

6. Frakt & Leveringstid

Vi pakker så raskt vi kan og bestillinger sendes vanligvis neste arbeidsdag (mandag – fredag, unntatt høytidsdager) og har deretter en normal leveringstid på 1-4 arbeidsdager. Vær oppmerksom på at frakten kan ta inntil 5 dager dersom du bor i utkantnorge eller utlandet og at uforutsette forsinkelser kan oppstå.

Vi benytter Bring, PostNord og DHL Express for levering og pakkene kan du hente hos Posten og PostNords utleveringssteder eller få de levert hjem. Hentemelding og andre oppdateringer får du tilsendt via SMS eller e-post, så det er viktig at korrekt informasjon oppgis ved bestilling.

Leveringen anses som utført når forsendelsen er mottatt av deg som kjøper eller din representant. Dersom omtrentlig leveringstidspunkt ikke fremgår av bestillingsløsningen skal leveringen skje uten unødvendig opphold og senest 30 dager etter at bestillingen er mottatt. Ved eventuell forsinkelse vil vi gi deg beskjed.

Vær oppmerksom på at ekspresslevering fraktes med bud hjem til deg, på dagtid mandag – fredag, stort sett virkedagen etter at bestillingen er pakket og sendt fra oss. Også her er regnes forventet levering fra og med dagen etter vi sender bestillingen. Er du utilgjengelig ved levering kan pakken hentes hos ditt lokale hentested.

Vi forutsetter at du oppgir fullstendig og korrekt leveringsinformasjon slik at bestillingen kan sendes til deg uten problemer. Dersom du har oppgitt feil leveringsinformasjon som gjør at bestillingen ikke kommer frem til rett sted og blir returnert til oss, behandles dette som en uavhentet pakke (se punkt 9.1 under angrerett).

Vi gjør oppmerksom på at levering normalt tar noe lenger tid rundt høytidsperioder. Vi må også ta forbehold om eventuell forsinkelse underveis. Dette er utenfor vår kontroll og oppgitt leveringstid fra vår side er ment å være veiledende.

 

7. Forhåndsbestilling

Inneholder bestillingen din forhåndsbestilte produkter, restordre eller andre former for ikke-lagerførte varer, vil hele bestillingen sendes samlet når alle varene er kommet til lageret vårt. Vi gir så langt det lar seg gjøre en omtrentlig dato for når slike varer ankommer hos oss, men må samtidig ta forbehold om tilgjengelighet fra våre leverandører (herunder mulig allokering og kansellering) og eventuell forsinket leveranse til oss.

 

8. Gavekort

Gavekort har en gyldighet på 12 måneder fra bestillingsdato og kan umiddelbart brukes ved kjøp. Gavekort kan ikke veksles inn i kontanter eller refunderes utover angreretten.

Selve gavekortet sendes til valgt mottaker på e-post med en gang etter bestilling med mindre du har oppgitt en bestemt leveringsdato. Legger du ikke inn mottakers e-post vil du som betaler selv få gavekortet. Dette kan skrives ut eller benyttes fra e-posten direkte.

 

9. Angrerett

Du som forbruker har 14 dagers angrerett fra mottak av bestillingen. Ønsker du å heve kjøpet innenfor denne perioden, gir du bare beskjed at du ønsker å benytte angreretten og sender varen(e) tilbake til oss. Du må selv dekke returkostnadene og sørge for at forsendelsen kommer trygt frem. Vi anbefaler derfor å benytte en sendemåte som har sporingsnummer og forsikring. Vi hjelper deg gjerne. Se mer her.

Ved retur vil hele beløpet tilbakebetales, inkludert standard fraktkostnad (inntil 99kr) fra oss til deg. Ved valg av ekspress- eller hjemlevering begrenses refusjon av fraktkostnaden til 99kr. Selve refusjonen kan ta noen dager, men ikke mer enn 14 dager etter at vi har mottatt returen. Utbetaling gjøres til samme kort/konto som ble brukt ved betaling. Har du betalt med faktura eller delbetaling ordnes tilbakebetalingen mellom deg og Klarna direkte. Er ikke faktura betalt kan du melde fra om retur til Klarna via Klarna-appen eller app.klarna.com for å pause betalingsfristen inntil videre.

Når du handler hos oss har du samme rett til å undersøke produktet som du hadde hatt i en fysisk butikk. Denne retten strekker seg til håndtering av varen som er nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon. Det vil si at forseglede produkter som boosterpakker, booster display og andre varer med tilfeldig innhold ikke kan returneres dersom forseglingen er brutt. Det samme gjelder alle andre varer som er håndtert på en måte utover det som er nødvendig og som forringer varens verdi. Produktemballasjen skal være intakt og varen må være i stand til å selges som ny, så dersom du er usikker på et produkt bør du åpne det varsomt.

Firmakjøp omfattes ikke av angreretten og leveransen ansees som endelig.

9.1 Uavhentet Pakke

Ved levering til hentested, har du 7 dager med PostNord for å hente pakken før den returneres til oss. Det å la være å hente pakken eller nekte mottak er ikke det samme som å benytte angreretten, og dette faktureres deg som kunde med kr 350 for å dekke merkostnader og returfrakt. Resten av beløpet får du igjen.

9.2 Hent hos Poku Spill og Hobby – Uavhentede varer

Ved henting hos oss, har du 14 dager på å hente varene, med mindre annet er avtalt. Det å la være å hente varene er ikke det samme som å benytte angreretten, og dette faktureres deg som kunde med 50kr for å dekke merkostnader ved ordrehåndtering og klargjøring.

 

10. Mangel ved vare eller levering

Dersom en levering blir sendt feil eller inneholder mangler, gjør vi vårt ytterste for å rette problemet. Det samme gjelder dersom bestillingen skulle bli tapt under frakt. I tilfeller hvor vi ikke kan rette feilen vil vi tilby en alternativ løsning eller refundere bestillingen. Dette forutsetter at vi har mottatt nødvendig og korrekt informasjon ved bestilling. Poku AS kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle tilleggskostnader/utgifter/tap forårsaket av en forsinket, tapt eller feilsendt bestilling.

Hvis det foreligger en mangel ved varen må du innen rimelig tid eller senest 2 måneder etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi oss beskjed. Reklamasjon kan skje senest to år etter at du overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Du kan i slike tilfeller velge mellom å få mangelen rettet eller ny levering av tilsvarende vare. Vi har rett til å motsette oss kravet dersom gjennomføringen er umulig eller volder oss for urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid og uten ekstra kostnader for deg.

Vi må ta forbehold om at informasjonen i produktbilder ikke alltid illustrerer produktet perfekt. I noen tilfeller kan det forekommer endringer på emballasjen og farger kan vises forskjellig på ulike skjermer.

11. Spiselige varer og holdbarhet

Vi gjør vårt ytterste for at du skal få tilsendt snacks- og drikkevarer med god holdbarhet og merker varer med mindre enn fem dager garantert holdbarhet med dato i tittelen «(BF.DD.MM.ÅÅ)» eller tilsvarende. Vi understreker ingen av våre spiselige varer er lett bedervelige og er derfor best før, men ikke dårlig etter. Varene er stort sett like fine i god tid etter best før-dato. Takk for at du hjelper oss med å redusere svinn! Har du behov for lang garantert holdbarhet er det bare å ta kontakt med oss.

12. Personopplysninger

Med mindre du samtykker til noe annet, kan vi i tråd med personopplysningsloven, bare innhente og lagre personopplysninger som er nødvendig for at vi skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Dine personopplysninger vil kun bli utlevert til andre parter dersom det er nødvendig for gjennomføring, eller i lovbestemte tilfeller. Herunder leverandører av tjenester innen drift, vedlikehold og andre tekniske løsninger. For mer informasjon se vår personvernerklæring.

 

13. Abonnement & Betalingsavtale

Ønsker du automatisk rebestilling av et produkt eller en tjeneste kan du velge å starte et abonnement, også kalt en betalingsavtale.

Ved en slik avtale får du produkt(er) eller tjeneste(r) levert omgående og deretter i valgt hyppighet til du avslutter abonnementet. Vi vil automatisk belaste deg med valgt betalingsmåte og sende varene uten at du trenger å gjøre noe. Du kan selvfølgelig avslutte ditt abonnement når du vil uten kostnad, senest dagen før fornyelse. Avslutter du ikke avtalen i tide blir du fakturert for en ny periode.

Du kan velge å betale med Klarna faktura (betal senere), Vipps eller med Visa & Mastercard. Ved bruk av faktura vil du ikke stoppe avtalen ved å unnlate å betale. Sen betaling av faktura medfører purregebyr, renter og eventuell inkassoprosess i henhold til gjeldende lovverk og inngått avtale med Klarna.

Oppsigelse og administrasjon gjøres ved å logge inn på kundeprofilen eller ved å ta kontakt med oss. Du får ikke tilbakebetalt allerede fakturert beløp utover eventuell angrerett. For angrerett gjelder alminnelige vilkår per punkt 9. Ved delvis retur av leveranser med flere varer vil du miste eventuell pakkerabatt og faktureres ordinær pris for varen(e) du beholder. Returnerer du alt får du tilbakebetalt alt, men du må dekke returkostnaden.

Vi forbeholder oss retten til å stoppe abonnement og levering dersom betaling avvises, autoriseringen utløper, eller dersom du ikke lenger kan anses som kredittverdig av vår betalingsleverandør (ved bruk av faktura).

Abonnement og betalingsavtaler krever at du har en kundeprofil på poku.no. Hvis du ikke er logget inn ved betaling vil vi automatisk opprette en kundeprofil for deg.

13.1 Pokémania

Abonnement for medlemskontingent til vår samarbeidspartner Pokémania håndteres på tilsvarende måte. Medlemskapet gjelder per kalenderår og fornyes årlig 1. januar inntil du sier opp abonnementet fra min side eller via kundeservice. Dersom abonnementet ikke er stoppet senest dagen før fornyelse belastes du for et nytt år.

Du får enten tilsendt faktura, eller dersom du la inn et betalingskort ved bestilling blir dette automatisk belastet så lenge kortet er gyldig.

Ved avbestilling inne i en periode, etter at faktura er sendt eller etter at kortet ditt er belastet vil du ikke få tilbakebetalt beløpet, men medlemskapet ditt varer ut året. Dersom du ikke betaler tilsendt faktura må du påregne purregebyr og eventuell inkassoprosess. Du avbestiller ikke medlemskapet ved å la være å betale fakturaen.

14. Konfliktløsning

Eventuelle klager rettes til oss innen rimelig tid. Vi vil forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan du som kjøper ta kontakt med Forbrukerrådet. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 40 05 00 eller www.forbrukerradet.no.